lauantai 26. elokuuta 2017

Onnea on sujuva arki


Joskus on viikkoja, kun asiat kasaantuvat tai kaatuvat päälle, eikä mikään luista eikä etene. No, tämä kuluva viikko ei todellakaan ole ollut sellainen! Olen nauttinut täysin siemauksin siitä, kun hommat toimivat ja palvelu pelaa. Moni asia on hoitunut niin sujuvasti, ettei sujuvammin olisi voinut hoitua.

1. Keittiömme viemäri tukkeutui ja ilmoitin siitä kiinteistöhuoltoon. Huoltomies soitti viiden minuutin päästä - lauantai-iltana! - ja neuvoi hyvän kotikonstin, miten viemärin saa auki. Palaan siihen vielä myöhemmin tässä postauksessa :)

2. Tilasin sisustusliikkeen verkkokaupasta kolme verhoa, joista pidin vain yhden ja palautin kaksi. Liike lupasi palauttaa rahat kahden viikon kuluessa. Rahat olivat tililläni seuraavana päivänä. Verhohankinnastani voit lukea täältä.

3. Pesisjunnumme maila hajosi, ja tilasimme hänelle erikoisliikkeestä uuden. Maila tuli postissa kahdessa päivässä ja ehti hyvin seuraaviin treeneihin.  

4. Autoni oli huollossa, ja huoltopäällikkö piti minut koko päivän ajan tasalla siitä, mitä korjaustarpeita autossa on ja neuvotteli niiden tekemisestä kanssani – sen sijaan, että olisivat vain pistäneet tuulemaan ja lykänneet laskun kouraani.  Koska korjaus viivästyi, huoltoliike maksoi vuokra-auton puolestani.

5. Taloyhtiössämme maalattiin ulkovarastojen seinät ja ovet. Maalarit tekivät ahkerasti huolellista ja siistiä jälkeä ja pysyivät aikataulussa. Nyt meidänkin varastomme hohtaa puhtaanvalkoisena.

Palvelukulttuuri on selvästi muuttunut hyvään suuntaan. Tiuskivia, jurottavia tai kärttyisiä asiakaspalvelijoita näkee huomattavasti harvemmin kuin joskus menneinä vuosina. Päiväni asiakkaana voi olla pelastettu sillä, että minua kuunnellaan ja ongelmaani perehdytään ja asiat hoidetaan niin kuin on sovittu.

Ylimääräiset hoidettavat asiat kun eivät lopu koskaan. Siksi on ihanaa, kun ne edes joskus saa pois päiväjärjestyksestä helposti ja kivuttomasti. Silloin voi rauhassa jatkaa normaalin arjen pyörittämistä kaikkine velvollisuuksineen ja iloineen.


Jos jokin ongelma on ratkaisematta tai korjaamatta, en saa mielenrauhaa ennen kuin asia on hoidettu. Etenkin, jos kyse on normiarkea haittaavasta jutusta. 

Pyykkejä ei voi pestä, jos kone on rikki. Suihkussa on hankala käydä, jos viemäri on tukossa. Talvipakkasella on kurjaa käynnistää auto, jos lämmitystolppa on päivä- tai viikkokausia rikki eikä moottoria ja sisätiloja pysty lämmittämään.


On myös vähäpätöisempiä, ei-niin-olennaisen tärkeitä asioita ja päähänpinttymiä, joilta en saa rauhaa ennen kuin olen päässyt tekemään asialle jotakin. Sisustusjutut ovat usein juuri sellaisia. 

Kun saan omasta mielestäni loistavan idean tai inspiraation, se pitäisi päästä toteuttamaan heti nyt tai ainakin viimeistään huomenna. Vaikka usein on hyvä antaa idean hautua hetken. Hätiköidyistä ratkaisuista ei usein hyvää seuraa, sen olen huomannut.


Nyt intoilen olohuoneen kanssa. Sinne pitäisi saada syksyisemmät värit. Tuskin maltan odottaa…

                                                  Virkeää viikonloppua!

ps. Millaisen DIY-neuvon sain huoltomieheltä tukkeutuneen keittiön lavuaarin avaamiseksi? Liuotin yhden konetiskiainetabletin noin puoleentoista litraan kiehuvaa vettä ja kaadoin veden lavuaarista alas. Samalla pumppasin viereisen lavuaarin tulppaa kiinni-auki, jotta vesi liikkuu putkistossa. Toistin saman kotikonstin vielä uudestaan: uusi tiskiainetabletti kiehuvaan veteen ja kun se suli, vesi viemäriin. Toimi! Tuhti tiskiaine sulatti tai sai liikkeelle putkistoon kertyneet ruoantähteet ja viemäri alkoi taas vetää. Jos kotona on nestemäistä konetiskiainetta, sitä voi tuupata lavuaariin sellaisenaan ja kaataa kuumaa vettä perään. 




2 kommenttia:

  1. Olen saanut viimeaikoin pääasiassa sitä hyvää asiakaspalvelua, mutta myös sitä tosi huonoa ja uskomattoman huonoa. Wilfalta sain nopeaa ja erinomaista palvelua, josta postasinkin- Eskaro maalien maahantuoja hoiti asian, jota Kärkkäinen ei kyennyt. Kärkkaisen myyjähenkilö pyysi jopa minua hoitamaan heidän asiansa, kun sanoin ottava suoraan maahantuojaa yhteyttä!!!! Aivan uskomatonta!!!!
    Ja lähi K-Raudasta sain erinomaista palvelua. Tosin K-Rauta hoiti asian, jonka Airamin itse olisi pitänyt, mutta taisin olla Airamille liian pieni ihminen palveltavaksi....asia on oikeastaan edelleen kesken, mutta K-Raudan Lilli lupasi ottaa asian uudestaan esiin, jollen saa sovittua palautusta....viikko jo mennyt :/ Ei näytä hyvältä...

    Joten pikaisesti voisin omakohtaisesti sanoa, että ehkä, siis ehkä asiakaspalvelu on menossa parempaan suuntaan...

    VastaaPoista
  2. No huh-huh, ei kyllä hyvältä vaikuta... Minun on nyt helppo puhua hyvästä palvelusta, kun olen sitä sattunut viime aikoina saamaan. Huonot kokemukset ovat siinä samalla autuaasti unohtuneet :) Vaikka olen nytkin sivusta seurannut, kuinka mies on tuskaillut koko kesän venekorjaamon toimintaa. Venettä ei saatu koko kesänä vesille, kun moottorin korjaus on vain venynyt ja venynyt ja korjaajille sattuu koko ajan kämmejä, "inhimillisiä erehdyksiä", jotka mutkistavat ja viivyttävät asioita...
    Silti jaksan uskoa, että parempaan suuntaan ollaan menossa.
    Hyvää loppuiltaa ja iloista ensi viikkoa!

    VastaaPoista

Kiva, jos kommentoit! Vastailen pian.